Here we are again……We blijven maar schrijven en dus kunnen jullie hier alweer het tweede blogbericht deze week lezen. In dit bericht wil ik jullie informeren over het social media gebruik bij Gastenhof.
De
stichting is op 1 juli 2006 ontstaan uit een fusie tussen de Stichtingen
St. Anna (Limburg) en Saltho (Noord-Brabant). Gastenhof is een orthopedagogisch behandelinstituut voor jeugdigen met
een licht verstandelijke beperking met daarnaast leer-, gedrags-,
psychosociale- en/of psychiatrische problematiek. De jeugdigen zijn tussen de 4
en 21 jaar oud. Gastenhof biedt
de volgende hulpverleningsvormen: observatie, diagnostiek, behandeling,
onderwijs en arbeidstoeleiding. De hulp wordt poliklinisch, ambulant, deeltijd
of klinisch aangeboden. In alle hulpverlening staat de jeugdige altijd centraal
waarbij, waar mogelijk en nodig, ook het gezin / systeem bij de behandeling
betrokken wordt. Naschoolse
dagbehandeling is een deeltijd behandelvorm voor jeugdigen met een licht
verstandelijke beperking en gedrags-en/of psychiatrische problematiek.
De
meeste stageuren werk ik bij de naschoolse dagbehandeling De Speer. Ook hier
gaat het om cliënten met een licht
verstandelijke beperking (LVB) met gedragsproblemen
en/of psychiatrische problematiek. De behandeling richt zich op
jeugdigenin de leeftijd van 6 tot 19 jaar die - binnen de thuissituatie vast dreigen te lopen en/of waar opname binnen Gastenhof in zicht komt.
- vanuit 24-uurs behandeling thuis gaan
wonen en nog deels ambulante
behandeling behoeven.
Maximaal
5 dagen per week wordt orthopedagogische
behandeling geboden. Doel is de
draagkracht van de jeugdige te vergroten
en de draaglast van de ouders te verminderen d.m.v. individuele behandelplannen.(Gastenhof, z.d.)
Over het social media beleid van Gastenhof:
In samenwerking met St. Alexander heeft in
2012 een onderzoek plaatsgevonden hoe
sociale media functioneel ingezet kunnen middels de opzet van het ‘project Social Media Gastenhof’ uit te voor
de periode oktober 2012 tot en met mei 2013. Een projectteam,
bestaande uit cliënten en medewerkers van Gastenhof, onder begeleiding van medewerkers van St. Alexander, heeft
in deze
periode onderzoek gedaan naar wensen en behoeften
van medewerkers en cliënten
van Gastenhof. Dit heeft o.m. geleid tot de conclusie
dat, in vergelijking met andere
doelgroepen, er nog weinig onderzoek
is gedaan naar en weinig effectieve online methoden bekend zijn voor de
LVB-doelgroep. Een andere conclusie die uit het onderzoek
naar voren kwam is dat medewerkers van
Gastenhof nog te veel communiceren
via de traditionele kanalen zoals telefoon, email of nieuwsberichten. Men is voornemens om het
medium Yammer in te voeren, een bestaande, goedkope en makkelijke manier om meer verbinding en samenwerking te creëren tussen de professionals.
Gastenhof is actief op diverse
platformen zoals:
Een eigen kanaal op youtube
Gastenhof heeft zelf geen LinkedIn pagina maar
wel de Koraal Groep
In de begeleiding van clienten
worden veel apps ingezet zoals:
- Het Beeldhorloge
(Maasveld, Maastricht) dat werkt met zelfgekozen
pictogrammen en foto’s. Op van tevoren ingestelde momenten gaat het
beeldhorloge piepen en trillen. Tegelijkertijd wordt het beeld getoond van de
ingestelde activiteit. Op deze manier weet de gebruiker dat het bijvoorbeeld
tijd is om de medicatie toe te dienen. Bewoners zijn erg blij met de horloges. Zij
vinden de dag een stuk overzichtelijker en medewerkers geven aan dat de bewoners
rustiger zijn geworden omdat hun dagindeling meer structuur
heeft gekregen.
- (De Kelp, Landgraaf). In het
pand waar de clienten wonen beschikt men over een tablet en een eigen netwerk. De
tablet is verbonden met een aantal camera’s in en om het huis om zodoende de
veiligheid te waarborgen. Daarnaast beschikt het apparaat ook over een hulplijn
om rechtstreeks
in
contact te komen met een hulpverlener. Bovendien staat op de smartphones een functie om meteen face-to-face met
iemand te kunnen spreken.
- Help!Me-app
en de Do!It-app (De Kelp, Landgraaf). Met Help!Me kan een jongere op momenten
dat de groepsleiding niet aanwezig is, met één druk op de knop van zijn
smartphone een begeleider oproepen en om hulp vragen. Do!It is een digitaal dagprogramma
en herinnert aan afspraken en
taken. Eenmaal uitgevoerd kan een taak
worden afgevinkt.
(Koraalgroep (2) z.d.)
- Cl!ct Project Zelfstandig Wonen
(De La Salle, Boxtel). Op een tablet zijn allerlei apps opgenomen zoals het
behandelplan, een bankapp om de in-en uitgaven inzichtelijk te maken, de app: “wat
kook jij” waarmee de jongere zelf gezonde maaltijden kan samenstellen en een
virtuele fitnesscoach. Door het gebruik van de tablet is de communicatie
verbeterd want via de webcam kan face-to-face gecommuniceerd worden met de
begeleider. Er zijn meer contactmomenten want de begeleider hoeft niet
lijfelijk aanwezig te zijn om met de cliënt de communiceren. (Koraalgroep (2),
z.d.).
Het klinkt en leest allemaal heel mooi, ook
zoals ze zich profileren op Facebook, waar ik in mijn vorige blog naar heb
verwezen. Echter…. op de locatie waar ik werk zie daar weinig van terug. Sterker nog, als
ik met begeleiders over de inzet van social media praat, bespeur ik een
behoorlijke weerstand. Zij zien de voordelen van de inzet van social media en
ehealth niet t.w. (Gulden & Wurff, 2015):
- directe interactie met de clienten,
- snel verspreiden van informatie,
- weten wat er speelt zowel onder de clienten
als onder de collega’s,
- geven van voorlichting is veel gemakkelijker
want je bereikt via social media heel veel mensen,
- dienstverlening verbetert: de jongeren zijn
online, je doelgroep is online, dus om goed contact te kunnen opbouwen is het
belangrijk dat je weet wat online speelt en kun je daar ook online op reageren.
Het feit dat jij online bent zal de jongere ook aanspreken.
Ik weet op dit moment meer over de apps die
ingezet worden dan de begeleiders die ik tot nu toe heb gesproken. Een kleine
inventarisatie leert mij dat men niet veel op heeft met social media zowel
privé als zakelijk. Iedere begeleider heeft een telefoon met een alarmknop voor
calamiteiten. Onderling bellen ze veelvuldig met elkaar naar de diverse huizen
om iets door te geven of te overleggen. De telefoon gebruiken ze ook als
geheugensteuntje voor de medicatie van de jongeren. Ik denk zelf dat de
weerstand die ik proef, te maken heeft met de enorme reorganisatie die daar nog
steeds aan de gang is en die voor grote onzekerheid zorgt. Hetzelfde werk moet
door minder mensen worden gedaan en er zijn veel ambulante werkers die ad hoc
worden ingezet. Niet goed voor de samenwerking en zeker niet goed voor de
cliënt die steeds een ander gezicht ziet. Om zich dan ook nog bezig te moeten
houden met social media is dan net te veel. Ik begrijp het wel maar ik zie
uiteindelijk wel dat al die technische hulpmiddelen die elders binnen Gastenhof
zijn ontwikkeld ook richting Urmond komen.
Om de apps en andere hulpmiddelen in Urmond te
implementeren zou ik de volgende adviezen willen geven (Bie, 2015):
- Begin klein en implementeer niet alle tools
tegelijkertijd.
- Don’t Hurry! Kies een bepaald tijdstip om te
experimenteren met social media en de tools om je die eigen te maken. Durf
fouten te maken en neem je de tijd.
- Ga in overleg met andere collega’s. Twee weten
altijd meer dan een.
Zeker gezien de weerstand tegen social media en ehealth is het heel belangrijk dat de niewe werkwijze geaccepteerd worden. Door het gefaseerd in te voeren, niet te pushen en het op een prettige manier aan te reiken, staan de begeleiders die nu nog kritisch zijn, straks misschien positief t.a.v. deze nieuwe ontwikkelingen.
Geraadpleegde
literatuur
Bie, A. de. (2015,
25 augustus). Mediagebruik social work. Kennisclip Social media. Geraadpleegd
op 12 september 2015, van https://www.youtube.com/watch?t=1&v=nJa0OA5fhmk
Gulden, M., & Wurff, J. (2015). Social
media in zorg en welzijn: Dat zorgt beter!. Schiedam: Scriptum.
Gastenhof
(z.d.). Zelf maar niet alleen. Geraadpleegd op 18 september 2015, van http://www.gastenhof.nl/
Koraalgroep (z.d.) (1) Met apps op weg naar zelfstandigheid. Gedownload
op 18 september 2015, van
Koraalgroep (z.d.) (2) Koraalgroep ondersteunt met Cl!ct. Gedownload op 18 september 2015, van http://www.koraalgroep.nl/kennis-amp-expertise/meedoen-met-cl-ct/wat-houdt-cl-ct-in
Marcic, P. (2013). Adviesnota Project Social Media Gastenhof oktober 2012-april 2013. z.p.:Gastenhof
Geen opmerkingen:
Een reactie posten