In opdracht van Ayk ben ik op
zoek gegaan naar twee voorbeelden van Ehealth binnen de hulp- en
dienstverlening. Mijn zoektocht leverde mij onder meer deze interventies op.
De eerste applicatie die ik
op internet heb gevonden is het online hulpverleningsprogramma voor mensen met cannabisproblemen www.cannabisdebaas.nl. Naast een online behandeling, die gebaseerd is
op de cognitieve gedragstherapie en motiverende gespreksvoering, biedt de site
informatie die voor iedereen toegankelijk is. Zo is er op de site een zelftest
te vinden, een gratis e-consult en een forum voor lotgenoten. De voordelen van
Cannabisdebaas.nl zijn om.:
- Het is laagdrempelig want
internet is gemakkelijk toegankelijk
- De anonimiteit is gewaarborgd
- De hulp kan in eigen tijd en omgeving worden ontvangen.
Hoe werkt het
Tijdens de behandeling krijgt
de cliënt persoonlijke begeleiding van een ervaren hulpverlener. Het programma
bestaat uit twee delen. In het eerste deel wordt
op basis van het cannabisgebruik een persoonlijk advies gegeven. In het tweede
deel leert de cliënt cannabisgebruik te verminderen.
Daarbij wordt o.m. gewerkt met huiswerkopdrachten, psycho-educatie en een persoonlijk afbouwschema.
De communicatie met de hulpverlener verloopt volledig via de website. Face-to-face
contact is mogelijk als de cliënt dat wenst. Het blijkt dat een overgrote
meerderheid van de cliënten er de voorkeur aan geven om de behandeling online
te volgen. Mijns inziens vooral door de gewaarborgde anonimiteit waardoor mensen
gemakkelijker over hun problemen praten. Tactus,de instelling die
deze interventie aanbiedt biedt daarnaast de volgende internetbehandelingen
aan: www.Alcoholdebaas.nl,
www.Cannabisdebaas.nl,
www.Benzodebaas.nl,
www.Gokkendebaas.nl
en www.Eetprobleemdebaas.nl.
“eHealth is het gebruik van informatie-
en communicatietechnologieën (ICT), onder andere internnettechnologie, gericht
op de patiënt in het primaire zorgproces, met als doel het verbeteren van de
individuele gezondheid en de gezondheidszorg in het algemeen.” (Timmer, 2011)
Het gaat bij deze interventie
om een toepassing van Ehealth volgens de definitie van Timmer omdat gebruik
gemaakt is van informatie- en communicatietechnologie (online hulpverlening
m.b.v. internettechnologie) om de individuele gezondheid te verbeteren.
Daarnaast kunnen we hier spreken van een interactieve vorm van hulpverlenen. De
cliënt heeft invloed op de inhoud maar belangrijker is de interactie met de
hulpverlener via de website. En tot slot kunnen we concluderen dat de interventie
op substitutieniveau ligt want het is een vervanging voor het face-to-face
contact.
De tweede ehealth-interventie die ik heb
gevonden is de Thought-o-gram. Thought-o-gram is een interventie die
onder de categorie “serious gaming” valt. Wikipedia definieert een serious game als "een spel met een ander primair doel
dan puur vermaak. Het voornaamste doel is dan bijvoorbeeld communiceren, werven
of selecteren, onderwijzen of het verwerven van inzicht. Een serious game kan
gebruikmaken van meerdere media: het kan een paperbased bordspel of een computergame". In dit
geval gaat het om een tabletapplicatie waarin jongeren met externaliserende problematiek leren om hun emoties te koppelen aan hun
gevoel en gedrag. Het spel is gebaseerd op het 5G-model (gebeurtenis, gedachte,
gevoel, gedrag, gevolg) en getest met jongeren en therapeuten van o.a.
Mondriaan.
Jongeren met EP hebben vaak moeite om
hun emoties en gevoelens te beschrijven. In de applicatie kunnen ze een
bepaalde gebeurtenis reconstrueren. Vervolgens worden daar gevoelens, gedachten
en gedragingen aan gekoppeld passend voor de situatie. Met het spel krijgen ze handvaten
geboden om te praten over moeilijke onderwerpen en kunnen ze op speelse wijze
met hun problemen omgaan.
Ook bij deze interventie gaat
het om een toepassing van Ehealth volgens de definitie van Timmer omdat gebruik
gemaakt is van een applicatie op een tablet om de individuele gezondheid te
verbeteren, in dit geval het omgaan met negatieve gevoelens zoals agressie. Het
is een actieve vorm van hulpverlenen want de cliënt kan invloed uitoefenen op
de uitkomst maar heeft geen interactie met de hulpverlener. Thought-o-gram is een hulpmiddel dat complementair kan worden ingezet
want enkel alleen deze tool inzetten lijkt mij onvoldoende bij een dergelijke problematiek.
Face-to-face hulpverlening blijft naast deze game noodzakelijk.
Tot slot
Gastenhof behandelt jeugdigen tussen de
4 en 21 jaar met een licht verstandelijke beperking met daarnaast ernstige
leer-, gedrags-, psychosociale- en/of psychiatrische problematiek.
Hulpverleners worden vaak geconfronteerd met agressie. Dat blijkt wel uit het
feit dat medewerkers en dus ook stagiaires verplicht worden om een DDG-training
te volgen (Preventie en en omgaan met Dreigend Destructief Gedrag). Ook is
sprake van (soft)drugsgebruik. In die zin passen de ehealth hulpmiddelen
uitstekend binnen de diverse werksettings van de Koraal Groep en Gastenhof.
Tot de volgende blog, doei,
Marie Thérèse
Marie therese,
BeantwoordenVerwijderenwat een geweldige blog.
Beide e-health programma's kan ik bij mijn stage plek gebruiken.
En de cannabis site, kan ik ook gebruiken bij mijn eigen werkgever en ga deze ook zeker promoten bij de hulpverleners van Defensie.
Je had een reactie gegeven op mijn blog van 2 e-health programma's.
Maar ik had je graag nog een tipje gegeven, aangezien we beide stage lopen met jeugd (problematiek). Maar je had al gezegd in je reactie dat je er iets aan had.
Dus ik zeg downloaden die app :)
Geweldig gevonden en bedankt voor deze informatie :)
#totblogs