dinsdag 8 september 2015

Ehealth = Health….maar dan slimmer



In opdracht van Ayk ben ik op zoek gegaan naar twee voorbeelden van Ehealth binnen de hulp- en dienstverlening. Mijn zoektocht leverde mij onder meer deze interventies op.

De eerste applicatie die ik op internet heb gevonden is het online hulpverleningsprogramma voor mensen met cannabisproblemen www.cannabisdebaas.nl. Naast een online behandeling, die gebaseerd is op de cognitieve gedragstherapie en motiverende gespreksvoering, biedt de site informatie die voor iedereen toegankelijk is. Zo is er op de site een zelftest te vinden, een gratis e-consult en een forum voor lotgenoten. De voordelen van Cannabisdebaas.nl zijn om.:
-  Het is laagdrempelig want internet is gemakkelijk toegankelijk
-  De anonimiteit is gewaarborgd
-  De hulp kan in eigen tijd en omgeving worden ontvangen.

Hoe werkt het
Tijdens de behandeling krijgt de cliënt persoonlijke begeleiding van een ervaren hulpverlener. Het programma bestaat uit twee delen. In het eerste deel wordt op basis van het cannabisgebruik  een persoonlijk advies gegeven. In het tweede deel leert de cliënt cannabisgebruik te verminderen. Daarbij wordt o.m. gewerkt met huiswerkopdrachten, psycho-educatie en een persoonlijk afbouwschema. De communicatie met de hulpverlener verloopt volledig via de website. Face-to-face contact is mogelijk als de cliënt dat wenst. Het blijkt dat een overgrote meerderheid van de cliënten er de voorkeur aan geven om de behandeling online te volgen. Mijns inziens vooral door de gewaarborgde anonimiteit waardoor mensen gemakkelijker over hun problemen praten. Tactus,de instelling die deze interventie aanbiedt biedt daarnaast de volgende internetbehandelingen aan: www.Alcoholdebaas.nl, www.Cannabisdebaas.nl, www.Benzodebaas.nl, www.Gokkendebaas.nl en www.Eetprobleemdebaas.nl.

“eHealth is het gebruik van informatie- en communicatietechnologieën (ICT), onder andere internnettechnologie, gericht op de patiënt in het primaire zorgproces, met als doel het verbeteren van de individuele gezondheid en de gezondheidszorg in het algemeen.” (Timmer, 2011)

Het gaat bij deze interventie om een toepassing van Ehealth volgens de definitie van Timmer omdat gebruik gemaakt is van informatie- en communicatietechnologie (online hulpverlening m.b.v. internettechnologie) om de individuele gezondheid te verbeteren. Daarnaast kunnen we hier spreken van een interactieve vorm van hulpverlenen. De cliënt heeft invloed op de inhoud maar belangrijker is de interactie met de hulpverlener via de website. En tot slot kunnen we concluderen dat de interventie op substitutieniveau ligt want het is een vervanging voor het face-to-face contact.

Thought-o-gram      
De tweede ehealth-interventie die ik heb gevonden is de Thought-o-gram. Thought-o-gram is een interventie die onder de categorie “serious gaming” valt. Wikipedia definieert een serious game als "een spel met een ander primair doel dan puur vermaak. Het voornaamste doel is dan bijvoorbeeld communiceren, werven of selecteren, onderwijzen of het verwerven van inzicht. Een serious game kan gebruikmaken van meerdere media: het kan een paperbased bordspel of een computergame". In dit geval gaat het om een tabletapplicatie waarin jongeren met externaliserende problematiek leren om hun emoties te koppelen aan hun gevoel en gedrag. Het spel is gebaseerd op het 5G-model (gebeurtenis, gedachte, gevoel, gedrag, gevolg) en getest met jongeren en therapeuten van o.a. Mondriaan.

Jongeren met EP hebben vaak moeite om hun emoties en gevoelens te beschrijven. In de applicatie kunnen ze een bepaalde gebeurtenis reconstrueren. Vervolgens worden daar gevoelens, gedachten en gedragingen aan gekoppeld passend voor de situatie. Met het spel krijgen ze handvaten geboden om te praten over moeilijke onderwerpen en kunnen ze op speelse wijze met hun problemen omgaan.

Ook bij deze interventie gaat het om een toepassing van Ehealth volgens de definitie van Timmer omdat gebruik gemaakt is van een applicatie op een tablet om de individuele gezondheid te verbeteren, in dit geval het omgaan met negatieve gevoelens zoals agressie. Het is een actieve vorm van hulpverlenen want de cliënt kan invloed uitoefenen op de uitkomst maar heeft geen interactie met de hulpverlener. Thought-o-gram is een hulpmiddel dat complementair kan worden ingezet want enkel alleen deze tool inzetten lijkt mij onvoldoende bij een dergelijke problematiek. Face-to-face hulpverlening blijft naast deze game noodzakelijk.

Tot slot
Gastenhof behandelt jeugdigen tussen de 4 en 21 jaar met een licht verstandelijke beperking met daarnaast ernstige leer-, gedrags-, psychosociale- en/of psychiatrische problematiek. Hulpverleners worden vaak geconfronteerd met agressie. Dat blijkt wel uit het feit dat medewerkers en dus ook stagiaires verplicht worden om een DDG-training te volgen (Preventie en en omgaan met Dreigend Destructief Gedrag). Ook is sprake van (soft)drugsgebruik. In die zin passen de ehealth hulpmiddelen uitstekend binnen de diverse werksettings van de Koraal Groep en Gastenhof. 

Tot de volgende blog, doei,
Marie Thérèse

1 opmerking:

  1. Marie therese,

    wat een geweldige blog.
    Beide e-health programma's kan ik bij mijn stage plek gebruiken.
    En de cannabis site, kan ik ook gebruiken bij mijn eigen werkgever en ga deze ook zeker promoten bij de hulpverleners van Defensie.

    Je had een reactie gegeven op mijn blog van 2 e-health programma's.
    Maar ik had je graag nog een tipje gegeven, aangezien we beide stage lopen met jeugd (problematiek). Maar je had al gezegd in je reactie dat je er iets aan had.
    Dus ik zeg downloaden die app :)

    Geweldig gevonden en bedankt voor deze informatie :)

    #totblogs

    BeantwoordenVerwijderen